Att lura sig själv

Livet är som en maskin, när du väl dör kommer energin lämna din kropp i form av värme och bli ett med universum, precis som datorn din när dess tid är kommen.

Med det öppnar jag frågan; Varför snor människor andras bearbetade citat för att sedan skriva in dem som sina egna på platser där andra människor kan se deras "nyvunna" intelligens? Känner sig personen i fråga smartare när de visar att de uppenbarligen har surfat på internet i fem minuter eller sett ännu en filosofisk film?
Om de dock skulle bidra med källan för att ge den riktiga skaparen god kritik över hans skapelse och för att sprida budskapet är det absolut rätt. Tyvärr sker detta sällan samt att majoriteten av citat som används idag är precis lika revulutionerande budskap som "Ta vatten på pappret när du torkar arslet, genom detta blir det renare". 
Vid närmre eftertanke borde jag kanske inte dum förklara meningar som ändrat hela livssituationer för andra människor, för det har de väl?

Över till nästa tanke jag resonerat kring, genom att se tillbaka på "livet är som" citet högst upp har jag ännu en fråga. Vad är det med alla dessa "R.I.P." som förbryllat tagit över msn listan och forumen. Är det en tröst att alla personer i din omgivning vet om att du sörjer den bortkommna, att du inte glömt människan, att du faktiskt också ger ditt budskap till den avlidne medan han röker pipa med någon himmelsk varelse? Personligen tror jag inte på medvetande eller någon form av liv efter döden vilket man borde inse genom citatet. Därför förstår jag absolut inte trösten eller poängen bakom tre bokstäver som efterföljs av ett namn. Eller låt mig rätta påståendet, förstår gör jag om jag plötsligt blir det majoriteten av människor är, hycklare och empatisökare . Precis som de smarta människorna som snor citat i hopp om att uppnå större insikt, vem är det ni lurar?

Nu har jag överlämnat en massvis med frågor till mina icke existerande läsare och mig själv. Vissa av dem tänker jag emellertid besvara när jag funderat på dem, om svaren skrivs ner här är dock för framtiden att veta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0